افتتاح پروژه‌های عمرانی بهداشت و درمان زنجان با ۲۴۷ میلیارد ریال اعتبار 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، گفت: پروژه‌های حوزه بهداشت و درمان زنجان با ۲۴۷ میلیارد ریال اعتبار افتتاح می‌شود.

بختیاری گفت:تعامل با رسانه و استفاده از ظرفیت آن ها از رسالت‌های علوم پزشکی است.

او می گوید: شیوع ویروس کرونا نمونه‌ای بود که نشان داد کشور به لحاظ امکانات آسیب پذیر بود، ولی با همت آحاد جامعه این بیماری به خوبی مدیریت شد و یکی از ۱۰کشور موفق بودیم که مورد تقدیر قرار گرفتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه  به عنوان هفته سلامت با شعار سلامت ما، سلامت سیاره ما نامگذاری شده که برنامه‌های متعددی در این حوزه اجرا شد.

او می گوید: کرونا در ایران تا حد بالایی مهار شده و با بررسی آمار کشور‌هایی که پیش از ایران کرونا در آن ها شیوع یافت ملاحظه می‌کنیم این بیماری تا حدود زیادی در ایران فروکش کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، در ادامه گفت: سن دخانیات پایین آمده و زنان و دختران نیز در این زمینه درگیر هستند و علوم پزشکی این موضوع را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است؛ همچنین بهداشت حرفه‌ای و بهداشت در محیط کار مورد تاکید وزارت بهداشت است.

به گفته این مسئول ارتقاء امکانات بیمارستانی و اتاق عمل نیز یکی از اولویت‌های علوم پزشکی است.

او می گوید: تحریم‌ها در این حوزه بسیار اثرگذار بود و ما را با یک بدهی تلمبار شده مواجه کرد و راهکار پیش بینی شده به روزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، به برخی از پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به استان اشاره کرد و گفت: پایگاه فوریت‌های اشراق در خدابنده، پد بالگرد اورژانش هوایی طارم و سجاس و ساختمان فوریت‌های پزشکی صائین قلعه و راه اندازی سیستم دیجیتال طارم و تجهیز کلینیک خدابنده با ۲۴۷ میلیارد ریال فردا افتتاح می‌شود.

به طور متوسط روزانه ۵۰۰ تن زباله در استان زنجان تولید می‌شود

در ادامه این جلسه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: واکسن نوبت اول به میزان ۹۴ درصد، نوبت دوم ۹۲ درصد و نوبت سوم نیز ۵۲ درصد در استان زنجان تزریق شده است.

تقیلو گفت: در حال حاضر شهرستان های خدابنده و ابهر در وضعیت آبی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

او می گوید: در حوزه بهداشت ۱۱۵ مرکز خدمات درمانی داریم که ۶۶ مرکز روستایی و ۲۷ مرکز شهری هستند و ۸۱ پایگاه سلامت نیز فعالیت می‌کنند.

به گفته تقیلو روزانه ۵۰۰ تن زباله در استان زنجان تولید می‌شود که در شهر زنجان این رقم ۳۴۰ تن است و بیشتر این زباله‌ها پسماند‌های پلاستیکی و نایلونی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت:جایگزینی کیسه‌های پارچه ای با نایلون یکی از راه‌های کاهش زباله‌های پلاستیکی است.

تقیلو می گوید: تفکیک زباله از مبدا از دیگر سیاست‌های علوم پزشکی است که در تلاش هستیم توسط شهرداری انجام شود.

به گفته او جمعیت کشور از نظر رشد، شیب نزولی دارد و طی دوره ۲۰ ساله سالمندان کشور ما به دو برابر می‌رسد در معرض تهدید و کهولت جمعیت خواهد بود.

ارتقاء سواد سلامت مردم امری ضروری است

معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان زنجان نیز در سخنانی گفت: هفته سلامت ایمنی کالا‌های سلامت محور را مورد تاکید قرار دارد و دانشگاه به ایمنی کالا‌های سلامت محور توجه می‌کند.

نوبرانی می گوید: از سال گذشته در طرح کشوری استانداردسازی خدمات دارویی در داروخانه‌های شهر، زنجان به عنوان پایلوت انتخاب شد.


به گفته او در راستای ارتقاء سواد سلامت مردم، مرکز دارو و سموم از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعال است و یک دکتر داروساز از طریق شماره ۱۹۰ به سوالات مردم در حوزه دارو پاسخگو هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.